Wordt een gastroscopie in een universitair ziekenhuis gedaan door de professor zelf of door artsen in opleiding ?

heb dit onderzoek vroeger al laten doen door een zeer goede internist die nu gestopt is ,waardoor dit enorm meeviel. Nu heb ik veel slijmen in de keel en wordt al zenuwachtig van het idee dat zo'n stuntelige student daar gaat op treuzelen om te leren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Mijn ervaring van de behandeling in een universitair ziekenhuis is dat er eerst aan mij gevraagd werd of ik er bezwaar tegen had dat een co-assistent meekeek. Het lijkt mij dat het altijd zo gaat.

Het beste antwoord

als wikipedia correcte informatie geeft word het door een arts gedaan, niet door een co assistent.

"Uitvoering

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een MDL-arts of Internist. Deze brengt de gastroscoop in de mondholte van de patiënt. Waarna de arts vraagt om slik bewegingen te maken. Deze soepele, bestuurbare slang wordt als het ware ingeslikt, en komt zo via de keelholte de slokdarm in. Dit wordt door veel patiënten als zeer onprettig ervaren. Vanaf dit punt bestuurt de arts de gastroscoop verder en kan de arts via beeldschermen alles onderzoeken. Door via de gastroscoop lucht in te blazen, ontplooien de slokdarm, maag en twaalfvingerige darm zich; dit kan een vervelend en opgeblazen gevoel geven. Indien nodig worden biopten van het slijmvlies genomen om op eventuele infecties te onderzoeken. Tijdens het onderzoek kan ook een kriebelend gevoel ontstaan in de keel en maag wanneer de Gastroscoop hierlangs geschoven wordt. Dit kan het braakreflex uitlokken. Ten slotte kan het verwijderen van de gastroscoop een onaangenaam gevoel zijn, omdat de slokdarm zich namelijk samentrekt en er een beetje maagzuur meekomt. De uitvoering duurt circa 2 á 5 minuten afhankelijk van de gespannenheid van de patiënt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gastroscopie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wauw dat kan ik mij voorstellen dat je er dan tegenop ziet! MAAR volgens mij kan je dit melden, en vragen naar een dokter met ervaring! volgens mij kan dat juist in een academisch (ouderwets woordje) ziekenhuis.
Én vergeet de verdoving niet!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat bedoel ik eigenlijk ook met verdoving , een roesje , dank!
Door een student sowieso niet. Misschien wél door een arts-assisent in opleiding, maar dat is dan een ervaren arts-assistent die al richting het einde van z'n opleiding gaat (dus bijna specialist is), óf een minder ervaren arts die gesuperviseerd en bijgestaan wordt door een specialist of oudere assistent.

Maar het kan ook zijn dat één van de andere specialisten het doet, of dat de professor heeft aangegeven de scopie zelf te willen verrichten. Als je dit wilt weten vantevoren, bel dan gewoon de poli en vraag wie de scopie uitvoert. Als je je twijfels hebt bij de arts die dit doet, geef dit dan aan en zeg dat dit je angstig en nerveus maakt. Wellicht kunnen ze dan één van de specialisten voor je oprommelen. Houd er wel rekening mee dat in het laatste geval je mogelijk wat langer moet wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, mensen snappen het verschil niet tussen een co-assistent (reactie) en een arts-assistent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, en dat is vaak genoeg verwarrend, leidt er soms toe dat mensen beweringen doen ("ze lieten gewoon een co-assistent in z'n eentje .... doen") die gewoon niet waar zijn. En de aanwezigheid van een co-assistent mag je ook altijd weigeren (al denk ik dan altijd: ze moeten het toch érgens leren..) maar een arts-assistent is gewoon bevoegd en bekwaam voor hetgeen hij of zij doet. Die mag je dus wel weigeren zoals je elke arts mag weigeren als je er echt niet tevreden over bent, maar weigeren op grond van het feit dát het een arts-assistent is, is onzinnig. Ik snap alleen niet waarom mijn antwoord als enige een min heeft gekregen. Ach ja..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan krijg je van mij een plusje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dankjewel Pelle!
In een academisch ziekenhuis werken ook medisch specialisten die niets anders doen dan hun collega's in andersoortige ziekenhuizen. Een gastroscopie wordt niet gedaan door studenten geneeskunde maar soms wel door specialisten in opleiding. Zo'n arts-assistent is er of vaardig genoeg in of wordt secuur begeleid door een supervisor. Voor gestuntel hoef je dus niet bang te zijn. Hoogstens voor af en toe een instructie.